Hebben ze de schokbreker gereviseerd bij HK? Wat was het probleem er eigenlijk mee? Ik heb zelf mijn twijfels of een revisie de oplossing is want mijn motor zakt namelijk helemaal in door de centrifugale kracht in een bocht. Had jij daar ook last van? Mijn mening is dat een revisie niet zomaar de ingaande demping verhoogd.
Als je motor in debochten naar de aanslag loopt helpt een ingaande demping toch alleen maar de eerste 0,04 seconden. Als je 3 seconden over een bocht doet heb je niks aan ingaande demping. Je moet aan de progressieviteit van de veer werken. Ook daar hadden ze bij Hyperpro wat voor. Of bij Merwede hebben ze ook behoorlijk veel ervaring hiermee... Koni zouik effe niet te veel op rekenen: http://www.nu.nl/binnenland/3967086/zeer-grote-brand-bij-bedrijf-in-oud-beijerland.html
Als ik het dan goed begrijp is het alleen de veerconstante die dan bepaald of die bij de aanslag komt of niet. Hoe kan het dan dat de r6 schokbreker modificatie dan zo vaak is uitgevoerd en beschreven staat met goede resultaten?
Na wat zoekwerk ben ik er namelijk achtergekomen dat de veerconstante van de r6 demper van 1999 zelfs iets lager is dan die van de rd350. Dan zou die toch eerder tegen de aanslag moeten komen?
Het begint een klein beetje frustrerend te worden omdat ik gewoon weg niet zoveel wil uitgeven voor een schokdemper. Daarnaast is op deze manier verder rijden geen optie (3 crashes waarbij de achterkant ineens wegvalt). Op foto's is duidelijk te zien dat die helemaal tegen de aanslag zit terwijl een bocht gemaakt wordt.
Heeft zo'n schokker geen ondersteunende luchtkamer? Een luchtkamer werkt ook progressief. In principe doet een schokdemper de in en uitgaande slag regelen en geeft de veer ondersteuning. De R6 schokker heeft toch een ventiel om ondersteuning te vergroten? net als de voorpoten van de nieuwere RD's? Ik ben er niet helemaal in thuis wat waarop gemonteerd zit. Het gevolg van dat hele inveren in de bocht is dat je geen ingaande slag meer hebt op een hobbeltje met de gevolgen die jou bekend zijn. Er zit een verhouding in de overbrenging . De veerweg van de achterbrug kan op het hart van het wiel 20 cm zijn terwijl de achterdemper een slag maakt van 5 cm, 1 op 4 dus. Als je bij de R6 een andere verhouding hebt, 1 op 3 bijvoorbeeld, heetf een schokker minder tegendruk nodig om meer weerstand te geven. Daarbij is er ook nog een progressief effect in het stangenstelsel rond de achterschokker die tegendruk vergroot waar minder veerdruk nodig is. Dan zegt een kouwe vergelijking tussen twee schokkers niet zo veel. Ik zou daar wel eens grafieken van willen zien.