Forums

  • Level 1

    Ik was zo aan het denken, luchtregelschroef regelen bij een RD 350 ypvs.
    Hoe kunt je in feite de carburateurs goed regelen als de beide inlaatkanalen met elkaar verbonden zijn????De ééne(of de andere) cilinder krijgt steeds mengsel uit beide carburateurs. Men zou, denk ik, de verbindings buis moeten wegnemen en de de openingen dicht maken. Of ben ik verkeerd???
  • Sun May 06 2018, 12:19AM
    Sun May 06 2018, 12:23AM  
    Level 1

    Ik meen me te herinneren dat die verbindingsbuis alleen doorlaatbaar is bij geactiveerde choke. Bij choke dicht heeft hij dus geen werking
  • Level 1

    Ik bedoel niet de choke verbinding, maar de aluminium buis op de rubbers naar het inlaat membraan. De zuiger/cilinder "zuigt" via deze buis ook een klein deel aan de andere carburateur.
  • Mon May 07 2018, 10:51AM
    Mon May 07 2018, 10:57AM  
    Level 1

    Laten zitten.
    De werking van die verbinding is essentieel voor de timing van het openen en sluiten van de membramen.
    Het heet "balanspijp". Als je een paar membramen bekijkt zal je zien dat deze in rust niet helemaal sluiten. Bij hogere toeren zorgt de veerkracht en daarna de overdruk wel voor sluiten, maar bij lage toeren cq startionair trekt het vacuum van de ene cilinder het membraam van de andere dicht. Althans, het helpt daarbij. Alle veranderingen maken hem slechter, ook die expansievaatjes. Hangend over de tank, draaiend aan de twee pilotschroeven krijg je hem op gehoor stationair gesteld als een scheepsdieseltje... Eerst helemaal dicht, nderhalve slag open en de rest is fingerspitzengefuhl en fijnzinnig gehoor. Ze kunnen ZO netjes stationair gesteld worden
  • Level 1


    Ik meen me te herinneren dat die verbindingsbuis alleen doorlaatbaar is bij geactiveerde choke. Bij choke dicht heeft hij dus geen werking

    R-Dre
    Ik weet dat jij dat uit ervaring ook weet, maar bovenstaande heeft niet tot gevolg dat je hem weg kan laten.
  • Level 1

    Ik bedoelde de buis wegnemen en de openingen dicht maken om de carburateurs stationair te regelen. Daarna terug monteren natuurlijk. Dit omdat ik denk, als je de carburateur regelt "met de buis", de cilinder en carburateur die je regelt ook mengsel uit de andere carburateur krijgt. Ik denk dat omdat ik ondervind dat de motor weinig reageert op de regelschroef in vgl met andere motoren.
  • Tue May 08 2018, 04:37PM
    Tue May 08 2018, 04:40PM  
    Level 1

    Er zit wel een ruime merkbare verandering in het effect van het afstellen. Dat chokeslangetje zit er wel tussen he? Anders loopt-ie ook klote en is het allemaal helemaal niet af te stellen.

    Let op, het pijpje zal -misschien- invloed hebben op het stationair, maar als je gezond redeneert MOET je met die invloed van dat pijpie afstellen. Al die dingen die er omheenzitten hebben invloed op de prestatie. Je gaat niet de airbox, luchtfilter, uitlaten (en het balanspijpje) er af halen om het stationair dan optimaal te stellen en dan alles weer monteren om er dan achter te komen dat hij met al die troep erop ineens kut loopt. En nogmaals: er gaat echt geen mengsel verloren omdat de ene cilinder wat van de andere zou pikken. Anderzijds zou ik zeggen: Stel het proefondervindelijk vast. Ik heb het altijd met het pijpie voorelkaar gekregen om hem 700, 800 rpm te laten draaien. Probeer het eens zonder pijpie, ik ben dan reuze benieuwd naar het resutaat. Uiteraard afdoppen... Enneh, stuk gaat ie er niet van
  • Level 1

    Ik probeer hem zo goed mogelijk af te stellen per cilinder. Dus één bougie eruit, verbindingsstuk er af, onderdruk meter in de plaats van de verbinding en dan regelen. Maar zowel op deze manier als met de motor op beide cilinders draaiende heb ik toch de indruk dat de motor niet veel reageert op de stelschroef. Ik kan de schroef bijna twee toeren verdraaien zonder toerental verandering.Op 700/800 tr krijg ik hem niet, dan ligt hij al stil(minimaal 1050tr). De schroef staat nu op 1 3/4 uit, de sproeiernaald op de diepste stand, maar op 3500 a 4000 tr/min (50km/h) is er altijd nog een sputteren alsof hij te rijk staat. Vlotterniveau staat op 21,5mm. Mijn ervaring zegt mij een gasschuif te plaatsen van 2.5 ipv 2. Maar ja, waar ga ik die nog vinden. Ofwel begin ik helemaal opnieuw met een vlotterniveau op 20,5. Heeft U ook een F2 (1988) met powerjet carburateurs?? De bougie kleur is met deze afstelling bijna goed, nog een beetje te donker, maar die sputter blijft mij storen bij de (hedendaagse) 30 en 50km/h zones. Ik heb er al aan gedacht om de gasschuiven iets aan te passen, maar als het resultaat tegenvalt, zit ik zonder gasschuiven. En.... in ieder geval dank U voor de reacties. Twee weten altijd meer dan één.
  • Level 1

    Het gat, het overbekende gat van Yamaha, bij jou 4000 RPM, meestal tussen 5000 - 6000. Hele volksstammen zijn me dat "gat" beziggeweest. Maar dat gat is wat anders dan stationair he, dat zijn 2 dingen. Ik heb een '83 LC en een 88 FII
  • Wed May 09 2018, 07:54AM
    Wed May 09 2018, 09:20PM  
    Level 1

    Ik denk niet dat het over het bekende gat gaat. Ik heb "Boyesen dual stage reeds" gestoken, en als ik half gas of meer gas geef trekt de motor vanaf 3000 tr zeer goed. Enkel met het gas net open (zone 30 en/of 50 km/h)heb ik die pruttel op 3500 a 4000 tr. Daarom verarm ik het mengsel met de gasnaald alhoewel een ander gasschuif beter zou zijn (hoofdsproeier is ook een maat kleiner (180)). Maar dit alles neemt niet weg dat de stationaire regelschroef niet goed luistert.Ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft. Ik ga het vlotterniveau op 22 zetten, zodat alles wat armer komt, en zien waar ik dan uitkom. Een niet goed luisterende regelschroef (heb ik op internet gevonden) zou kunnen komen door een te grote of te kleine luchtsproeier. Maar deze maat is origineel in de carburateur.
Moderator(-en):

Welkom


Gebruikersnaam of E-mail:

Wachtwoord:




[ ]
[ ]

Laatst Gezien Menu